VERKOOP VAN TWEEDEHANDSSPULLEN, DE TREND VAN DE ZOMER 69% VAN DE BELGEN DOEN HET!

Door de mooie dagen gaan de Belgen hun dressing leegmaken en hun kasten sorteren! Meer dan twee derde van hen (69%) heeft al actie ondernomen of is van plan dit binnenkort te doen! Daarvan is bijna driekwart jonger dan 35 jaar en 70% Waals.Dat blijkt uit een nieuwe studie, uitgevoerd bij een steekproef van 1.001 Belgen door Opinion Way in opdracht van Mondial Relay.

Hoewel de Belgen genereus zijn en van deze zomerschoonmaak profiteren om hun naasten een plezier te doen (72%) of aan plaatselijke verenigingen te schenken (60%), wil 43% ook hun tweedehandsspullen doorverkopen of tweedehandsgoederen kopen - vooral kleding, boeken en decoratie.

Uit de enquête blijkt dat meer dan vier op de tien Belgen (43%) van plan is tweedehandsspullen te kopen of te verkopen, waarbij verkopen (34%) populairder is dan kopen (24%).

Van deze tweedehandsliefhebbers is 72% jonger dan 35 jaar. Zij worden hoofdzakelijk (72%) gemotiveerd door het financieel aspect (besparingen), maar ook door de strijd tegen overconsumptie (39%), het feit dat de voorkeur wordt gegeven aan tweedehands boven nieuw (33%) of verspilling tegengaan (32%).

Online en fysiek evenveel tweedehands aankopen

De helft van de tweedehandsverkoop zou in fysieke verkooppunten plaatsvinden, terwijl de andere helft online zou gebeuren.

Wat de fysieke verkooppunten betreft, zijn tweedehands- of occasiewinkels het populairst bij kopers (34%), gevolgd door garageverkoop (26%).

Op de sites of apps voor tweedehands winkelen komt een duidelijke top drie naar voren: Vinted op de eerste plaats (69%), gevolgd door 2ememain (52%) en ten slotte Facebook Marketplace (47%).

Boeken, kleren en decoratie voor minder dan 50 euro

De Belgen kopen gemiddeld twee producten per jaar en verkopen er drie. Kleding, boeken en, het meest verrassend, woningdecoratie zijn de top drie van de meest genoemde artikelen, zowel bij aan- als bij verkoop. Het gemiddelde budget dat aan deze circulaire-economietransacties wordt besteed, blijft voor de helft van de tweedehandskopers (49%) onder de 50 euro; 16% is van plan meer dan 50 euro uit te geven, terwijl een derde geen specifiek budget heeft gepland (35%).

Kleinhandelaars, een geliefd leveringskanaal

Zodra een artikel is gekocht of verkocht, moet het nog worden gekocht of geleverd!

Hiertoe blijven kleinhandelaars een geliefkoosde methode van levering en afhaling voor zowel kopers als verkopers (42% van deze twee doelgroepen maakt gebruik van verkooppunten).

Levering aan huis of op het werk komt op de tweede plaats (36%), terwijl levering in automatische lockers niet veel aandacht krijgt (6%).

Perscontact:

Olivier Duquaine

Managing Director, Backstage Communication

Over Mondial Relay

Mondial Relay, als onderdeel van de InPost S.A. Groep (AEX: INPST), is een toonaangevende aanbieder van out-of-home pakketdiensten met activiteiten in Frankrijk, de Benelux, SPanje en Portugal. Mondial Relay heeft een uitgebreid netwerk van meer dan 17.000 ophaal- en afleverpunten (Pick-up / Drop-off - PUDO) en 30 regionale logistieke depots. In België is Mondial Relay een particuliere speler en leider in de levering van goederen aan afhaalpunten met meer dan 1.750 Afhaalpunten of 'Point Relais'® (geregistreerd handelsmerk van Mondial Relay). Het bedrijf richt zich op het voortdurend verbeteren van de consumentenervaring en het bevorderen van duurzamere vormen van "last mile delivery". In de twaalf maanden tot 28 februari 2021 verwerkte Mondial Relay ongeveer 140 miljoen pakketten en genereerde het meer dan EUR 400 miljoen aan inkomsten. In juli 2021 heeft InPost met succes de overname van Mondial Relay afgerond om Europa's toonaangevende out-of-home geautomatiseerde oplossing voor e-commerce te creëren.

Persberichten in je mailbox

Over Mondial Relay

Mondial Relay, als onderdeel van de InPost S.A. Groep (AEX: INPST), is een toonaangevende aanbieder van out-of-home pakketdiensten met activiteiten in Frankrijk, de Benelux en het Iberisch schiereiland. Mondial Relay heeft een uitgebreid netwerk van meer dan 16.000 ophaal- en afleverpunten (Pick-up / Drop-off - PUDO) en 30 regionale logistieke depots, die meer dan 90.000 e-handelaars bedienen. In Frankrijk zijn we de grootste onafhankelijke PUDO-operator met meer dan 11.000 Afhaalpunten of 'Point Relais'® (geregistreerd handelsmerk van Mondial Relay) en richten we ons op het voortdurend verbeteren van de consumentenervaring en het bevorderen van duurzamere vormen van "last mile delivery". In de twaalf maanden tot 28 februari 2021 verwerkte Mondial Relay ongeveer 140 miljoen pakketten en genereerde het meer dan EUR 400 miljoen aan inkomsten.

Square Fabelta 3 1480 Tubize

olivier@backstagecom.be