Mondial Relay profileert de nieuwe B2B- en B2C-trends in pakketverzending en -bezorging in België

Tubeke, 7 oktober 2021 – Mondial Relay, de Europese leider in pakketbezorging voor e-commerce en particulieren, heeft zijn enquête 2021 gepubliceerd over de pakketbezorgings- en verzendgewoonten in de B2B- en B2C in België. De pandemie heeft de ontwikkeling van de e-commerce duidelijk versneld en er zijn enkele nieuwe consumentengewoonten ontstaan.

Meer dan 1.000 particulieren en 200 e-handelaars (de meeste met minder dan 10 werknemers) hebben in mei en juni deelgenomen aan de OpinionWay-enquête 2021 die in opdracht van Mondial Relay is uitgevoerd.

De pandemie en de lockdowns hebben de Belgen er natuurlijk toe aangezet meer gebruik te maken van e-commerce, ten voordele van talrijke sectoren, zoals voornamelijk mode/kleding, hygiëne/schoonheid/gezondheid, huishoudtoestellen en speelgoed.

87% van de ondervraagden heeft dit jaar ten minste één bestelling op het internet geplaatst (tegen 84% in 2020)! En de gewoonte om online te kopen lijkt toe te nemen: het aantal bestellingen per persoon blijft stijgen. Het aantal personen dat tussen 11 en 50 orders heeft geplaatst, is groter dan het jaar daarvoor (36% tegenover 31% in 2020).

Piet, de e-handelaar, verscheept veel meer naar afhaalpunten

Bijna alle bedrijven (98% tegenover 97% in 2020) bieden nu thuislevering aan in België en in het buitenland. Maar de pandemie heeft 39% van hen er echter ook toe gedwongen hun leveringsaanbod, en met name het leveringsproces, aan te passen om aan de verwachtingen van de klanten te voldoen. E-handelaars in België en elders hebben hun leveringsmethoden gediversifieerd: afhaling in een winkel, levering op dezelfde dag, verschoven uren, ecologische levering of levering bij de buren, enz.

"Uit de studie blijkt een sterke toename van leveringen in afhaalpunten (89% vs. 59% in 2020). Dit wordt de populairste leveringsmethode die door bedrijven in België wordt aangeboden, vóór thuislevering zonder afspraak. Voor Mondial Relay is dit uitstekend nieuws, want dit is onze specialiteit: onze 1.500 Afhaalpunten® zijn zeer bekend bij de consument", zegt Jean-Pierre Herdies, General Manager Benelux bij Mondial Relay.

Caroline de postbode en Jan de leverancier zijn nog steeds gewaardeerd

Thuisbezorging is nog steeds de leveringsmethode die regelmatig door consumenten wordt gekozen. Maar de prijs wordt een steeds belangrijker keuzecriterium (25% tegenover 13% in 2020) en thuisbezorging is nog steeds duurder dan afhaalpunten in het algemeen. Deze meerkost zou meer en meer consumenten ertoe kunnen aanzetten de voorkeur te geven aan het afhaalpunt. Dit is reeds het geval voor diegenen die pakjes verzenden, waarbij het afhaalpunt de meeste stemmen krijgt.

"De eenvoud om naar je gebruikelijke afhaalpunt te gaan om een pakje te versturen, maakt het verschil. Wij maken via het Afhaalpunten®-netwerk het leven van de gebruikers ook gemakkelijker door hen de mogelijkheid te bieden ter plaatse gratis verzendetiketten af te drukken door aan de handelaars van het netwerk een QR-code voor te leggen", legt Jean-Pierre Herdies uit.

Het gebruik van de pakketautomaat is in België vooralsnog relatief beperkt en kan rekenen op een gemengde belangstelling: 52% van de ondervraagden zegt belangstelling te hebben voor deze nieuwe leveringsmethode, op voorwaarde dat deze 24 uur per dag toegankelijk is en de prijs dicht bij die van levering op een afhaalpunt ligt.

Emma is begonnen met het versturen van pakjes naar andere personen

Hoewel er nog steeds meer pakketten worden ontvangen dan verzonden, is het aantal verzonden pakketten dit jaar aanzienlijk gestegen (27% tegenover 18% in 2020).

25% van de Belgen heeft persoonlijk één of meer producten rechtstreeks van particulieren gekocht op websites als Ebay, PriceMinister of Leboncoin.

Aankopen op C2C-platforms nemen toe en keren terug naar een niveau dat vergelijkbaar is met dat van 2019. Voor aankopen tussen particulieren wordt de voorkeur gegeven aan levering op afhaalpunten. Deze trend heeft een positieve invloed op de zichtbaarheid van Mondial Relay, met een opmerkelijke stijging van 10 punten in de totale bekendheid dit jaar.

Ranking

Wat de naambekendheid betreft, blijft bpost de historische speler van het land die de Belgische markt domineert, ongeacht het type bestelling. Voor e-handelaars ligt bpost voor op DHL en TNT voor thuislevering; en voor UPS en DHL voor levering op afhaalpunten. Mondial Relay breekt door in de sector door dit jaar de 10e plaats in te nemen, zowel voor thuisbezorging als voor levering in afhaalpunten.

Maar in termen van gebruik, is de ranking veel gunstiger voor Mondial Relay.

Hoewel bpost leider blijft, zit Mondial Relay hen dit jaar op de hielen en is het de tweede meest gebruikte speler op de markt geworden voor leveringen tussen particulieren - met een uitstekende reputatie voor zijn prijzen en leveringstermijnen. En het staat op de 5e plaats voor pakketzendingen van e-handelaars naar particulieren.

De volledige studie is op verzoek verkrijgbaar.

Perscontact:

Kenneth De Kegel

PR Consultant, Backstage Communication

Over Mondial Relay:

Mondial Relay, als onderdeel van de InPost S.A. Groep (AEX: INPST), is een toonaangevende aanbieder van out-of-home pakketdiensten met activiteiten in Frankrijk, de Benelux en het Iberisch schiereiland. Mondial Relay heeft een uitgebreid netwerk van meer dan 16.000 ophaal- en afleverpunten (Pick-up / Drop-off - PUDO) en 30 regionale logistieke depots, die meer dan 90.000 e-handelaars bedienen. In Frankrijk zijn we de grootste onafhankelijke PUDO-operator met meer dan 11.000 Afhaalpunten of 'Point Relais'® (geregistreerd handelsmerk van Mondial Relay) en richten we ons op het voortdurend verbeteren van de consumentenervaring en het bevorderen van duurzamere vormen van "last mile delivery". In de twaalf maanden tot 28 februari 2021 verwerkte Mondial Relay ongeveer 140 miljoen pakketten en genereerde het meer dan EUR 400 miljoen aan inkomsten.

In juli 2021 heeft InPost met succes de overname van Mondial Relay afgerond om Europa's toonaangevende out-of-home geautomatiseerde oplossing voor e-commerce te creëren.

Persberichten in je mailbox

Over Mondial Relay